Saturday, December 29, 2012

Berbaloi beli barangan terpakai

Kalau korang tanya aku berbaloi ke beli barangan terpakai? sudah tentu aku akan menjawabnya dengan yakin berbaloi-baloi. Kenapa? untuk soalan itu jawapannya adalah subjektif terpulang kepada kefahaman masing-masing. Jawapan peribadi aku sebab aku suke barangan terpakai kerana dalamnya mungkin terselit barangan lama yang tiada lagi dalam pasaran atau rare.

Sebenarnya, membeli barangan terpakai ni sangat berbaloi dan dapat menjimatkan perbelanjaan harian kita. Kesan dalam membeli barangan terpakai ni boleh mengubah tabiat seseorang menjadi positif dan negatif. Camne tu?...aku mulakan dengan kesan positif iaitu dari segi perbelanjaan iaitu membeli barangan yang dikehendaki lebih murah dari harga pasaran selain itu kalau bijak sikit barang tersebut boleh jual 'up' sikit dari harga belian tadi tapi still bawah harga pasaran. (aku pernah buat yang ni..ehe). Yang negatif pula, belian barangan terpakai korang menjadi satu tabiat yang sukar dihakis sampaikan segala barangan nak pakai yang seken jer kalau elok takpe lagi dah sumbing dan pecah pon beli gak bukan buat hiasan tapi guna pulak tu...bahaya-bahaya. APTB.


So, perkara yang paling penting sekali sebelum membeli barangan terpakai ni adalah kebijaksanaan pembeli sendiri serta belajar dari pengalaman lepas. Jangan sesekali ulang kesilapan lepas takut jadi hobi/tabiat baru plak. Lagi satu kene fokus jangan rambang mata plak tak banyak maknanya korang borong barang terpakai ni.

antara tips yang biasa aku guna:

1) Kenalpasti kedai
kalau takde kedai macam mana nak beli kan..hehe...nanti aku akan listkan senarai kedai-kedai barangan terpakai di entry lain.

2) Buat pemantaun secara kasar.
Kalau kedai baju bundle korang fokus r nak cari apa takkan cari kereta potong plak kat situ.

3) Belek-belek
ada setengah orang istilahkan dengan meng'godek' barang. Dengan erti kata lain korang sentuh dan pegang barang tersebut sehingga puashati. Kalau barangan harian korang uji ketahanan barangan tersebut dan berfungsi sebagaimana anda inginkan,

4)Buat keputusan
Yakni buat keputusan samada barang tersebut untuk kegunaan sendiri, saje-saje simpan (koleksi/hobi) atau yang lebih bijak untuk dijual.




No comments:

Post a Comment