Friday, February 22, 2013

Pejabat Pos Batu Arang!

Pos Malaysia, Batu Arang
Pejabat pos ini terletak di Pekan Batu Arang. Ia masih beroperasi sehingga hari ini. Motif aku letak bangunan ni kerna struktur dan binaan bangunannya yang agak jarang didapati terutamanya di Selangor. Ada lagi ker macam ni? Kalau ada sharekan kat aku ek...huhu

Bagi aku bangunan ni sangat unik. Binaan kayu dan tingkat bawah sahaja yang beroperasi sebagai pejabat pos dan tingkat atas sebagai kediaman ketua pos dalam masa sama memantau kegiatan yang berlaku di bawahnya. Berkesan ker? macam berisiko jer.

Timbul beberapa persoalan setelah berjiran selama bertahun dengan Pejabat Pos ni, kenapa perlu bina pejabat pos menggunakan kayu? sedangkan pejabat pos sedia maklum melakukan pelbagai transaksi kewangan dan apa sahaja yang melibatkan wang. Sangat berisiko kecurian atau kebakaran. Selain itu, kenapa perlu kediaman ketua pos di tingkat atas? Mungkin itu jer yang ada atau sebagai satu langkah sekuriti secara tak langsung.

Walau apa pun, bangunan ini telah banyak jasanya kepada penduduk setempat untuk menghantar surat, bayar bil, urusan ASB, urusan JPJ dan sebagainya.

Oleh itu, bagi aku, bangunan ini wajar dipelihara dan dipulihara bagi mengekalkan keasliaan seni bina bangunan untuk rujukan dan tatapan generasi akan datang.

sekian, TK~

p/s: jemputlah datang ke pejabat pos ni..tak ada amek nombor pon..ehehe~

No comments:

Post a Comment