Thursday, February 21, 2013

Rumah Kuarters Lama

Ini salah satu design rumah feberet aku. Sebabnya aku pernah membesar di rumah designnya camni lebih kurang 20 tahun. Nostalgia betul la rumah ni.Almaklumla anak bomba dok kuarters bomba takkan dok kuarters polis pulak kan. Jom nengok camne design rumah tersebut.
ini rumah kuarters kat jalan jinjang. berdepan dengan stor towing DBKL. bukan kuarters bomba ek~lebih kurang camni la
Aku rasa design rumah ni dipengaruhi ciri-ciri binaan British. Jenis yang macam dalam gambar ni la yang aku minat rumah berkembar ala-ala semi-d camtu..haha. Selain tu, rumah jenis macam ni selalunya disertakan dengan tanah yang agak luas disekelilingnya...kuarters kerajaan sekarang jangan harap la melainkan pangkat yang tinggi.

Melihat dari segi bahan binaannya pula nampak agak kukuh bagi jenis rumah dulu-dulu. dindingnya diperbuat dari bata merah rumah sekarang bata putih, bumbungnya pula menggunakan atap genting merah rumah sekarang guna zink design genting dan daun tingkap daripada kayu. beralih ciri-ciri dalaman pula (setakat diketahui) Rumah macam ni biasanya ada dua bilik dan satu bilik air sahaja. Tapi ruangan dalamnya agak luas (bagi aku). Pastu, ada ruangan lapang tidak berbumbung yang mana sudutnya terletak sebuah tandas. Rare kan..huhu
bahagian dapur dan belakang. sumber google image
Pada bahagian dapur dan belakang yang mencirikan identiti rumah ini adalah ada cerobong asap dapur (stylo tu~) dan pintu belakang yang besar lebih kurang 2meter lebih luasnya (rare ni~). lagi satu tingkapnya sangat unit menggunakan binaan kayu papan dengan rangka besi.


Sekian. TK~

p/s: rase nak beli satu umah camni pastu deco kat dalamnya style olskool..hehe
p/s/s: nanti saya cari semula gambar kuartes bomba tersebut dan 'paste'kan di sini.

2 comments:

  1. Saya anak tentera yang pernah tinggal di Married Quartes, Sangro Circle Kamunting Perak. Design rumahnya pun ala-ala british. rumah sangat luas dan design dalaman yang sangat cantik. Ada kolam renang dan Pernama (mcm kedai runcit tentera). so design rumah tu Lagi rare dari yang awak nampak sekarang ni. Saya dapat tahu rumah tu dibina dalam 1940 kebawah. Ada yang masih utuh sampai sekarang.

    ReplyDelete
  2. Kebanyakan rumah kuarters lama kerajaan dibina pada tahun 1930an..termasuk jalan cochrane ..

    ReplyDelete